Jídelní lístek edookit Studijní materiály

Hotovo. Školní elektromobil už jezdí

Bylo to jako skládačka lega pro dospělé. Tak na Střední škole řemesel a služeb Moravské Budějovice (SŠŘS) hodnotí tři týdny snažení, jehož výsledkem je dvoumístné osobní vozidlo na elektrický pohon.

SŠŘS zajistila od Kraje Vysočina dodání auta zcela rozloženého na díly. Žákům, kteří se dobrovolně přihlásili do týmu ELEKTROMOBIL, se ho v krátkém čase podařilo sestavit. Stihli to do podzimního vyhlášení Nouzového stavu.

„V týmu nás bylo sedm. Autíčko přišlo v krabicích na třech přepravkách, bylo bez návodu. Tak jsme dali hlavy dohromady a často řešili rébus. Ale jak vidno – podařilo se,“ shrnul Vojtěch Makiš, třeťák z oboru Opravář zemědělských strojů, který už je na naší škole vyučený v oboru Automechanik. Skládat vozidlo chodil i ve volném čase. Zkrátka ho to bavilo.

Skládala i Claudia

Do týmu ELEKTROMOBIL se přihlásila rovněž jedna dívka, druhačka Claudia Baloghová z oboru Automechanik. „Auto má překvapivě velké zrychlení a citlivé řízení. Vůbec při jízdě není slyšet, na což samozřejmě nejsme z normálních vozidel zvyklí,“ přidala postřeh.

Čínský výrobce udává, že má elektromobil ujet na jedno nabití v normálním režimu 120 kilometrů, v ekorežimu pak 280 kilometrů. Je to při rychlosti 40 kilometrů v hodině. Učitel odborného výcviku Jan Pop, který se stal garantem tohoto studentského projektu, je ovšem přesvědčený, že udávané hodnoty by platily pouze za ideálních podmínek na rovině při konstantní rychlosti a minimálním zatížení. „Běžně se ovšem pohybujeme v kopcích, svítíme, topíme, jezdíme ve dvou. Myslím, že je reálné, aby elektromobil na jedno nabití dojel z Moravských Budějovic do Třebíče a zpátky s tím, že v Třebíči se připočte pohyb v městském provozu,“ odhadl.

Ještě značky

Malé vozidlo je homologované. Ještě nemá registrační značky, a tak s ním členové týmu popojeli pouze po dílně. Jakmile se škole podaří značky vyřídit, autíčko vyrazí do areálu moravskobudějovického podniku ZEAS. Pro potřeby autoškoly je tam vyasfaltovaný prostor a lze provést testovací jízdy. Pak bude elektromobil k vidění na silnicích regionu.

„Vozidlo budeme využívat při akcích, kde prezentujeme školu. Dále pro přepravu osob mezi budovami SŠŘS, které jsou na několika místech města,“ konstatoval ředitel školy Ing. Tomáš Dolejský. Osobně oceňuje, že se elektromobil stal užitečnou učební pomůckou, složit ho nebylo úplně jednoduché.  Žáci si vyzkoušeli něco nového, s čím se bezesporu setkají v praxi.

V dohledné době SŠŘS rozšíří učebnu oboru Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení o solární kolektory. „Pak bude možné nabíjet toto nové vozidlo i elektrickou energií právě z kolektorů,“ dodal ředitel.

 

Tým ELEKTROMOBIL:

Členové: Vojtěch Makiš, Claudia Baloghová, Josef Štross, Tomáš Wanecki, Zdeněk Daňhel, Filip Fiksa, Patrik Rada (jde o žáky oborů Automechanik a Opravář zemědělských strojů)

Odborný garant:  Jan Pop (učitel odborného výcviku)

 

ELEKTROMOBIL – parametry

Dvoumístný

Hmotnost: 450 kg

Hmotnost se 6ks dobíjecích baterií: 643 kg

Dojezd na 1 nabití normální režim: 120 km (rychlost 40 km/h)

Dojezd na 1 dobití ekorežim: 280 km (rychlost 40 km/h)

Maximální rychlost: 78 km/h

Video najdete zde

Fotografie najdete zde